Alla inlägg den 3 mars 2011

Av scarecrow - 3 mars 2011 16:23

Så.. ja..vart ska jag börja?


En tid har jag haft en längtan.. ? en känsla av att jag vill.. ? eller ja.. alltså, kort och gott: Jag kan inte baka. PUNKT. Jag äger inte ens en sockerkaksform - ändå har jag en tid haft sug (?) efter att baka - kakor.. (hjärnans vägar äro outgrundliga..)


Nu står det ett gäng muffinsformar i ugnen med nått i.

Det blev nog lite fel.. - sa jag att jag inte kan baka?


Läste receptet NOGA. Det stod "vispa socker och smör pösigt" ... Vet du hur svårt det är att vispa smör och socker pösigt.. det tog inte så lång tid (dock för lång..) för min hjärna att tänka: Jag skulle nog smält smöret först.. (jag nämnde väl att jag inte kan baka..)


Hade jag nu inte varit på ett underbart humör (redan kl 06:50) i morse så hade jag nog slängt bunke och allt och satt mig i soffan och tjurat.. Men icke!!

Helt sonika körde jag hela härligheten i micron på medelvärme i 1min.. och joråserruatt, det blev allt så pass mjukt att det gick att vispa.


Poröst?!


Nja.. allt är väl rellativt va?! Det var ju b e t y l i g t mer poröst än före micron..

Jag vispade i ägg, jag blandade mjöl, vaniljsocker och bakpulver i en annan bunke - sen kom vi till momenten "vända ner mjölblandningen i smeten"... det förutsätter ju att man har en smet...

Jag hade mer en.. kräm..?


Så -trots att jag ser min hemkunskapsfröken framför mig - så fick det bli till att vispa ner mjölblandningen..


Det, i bunken, blev inte direkt mer smetliknande.. Men jag förflyttade det (det stod "häll" i receptet, men det förutsätter ju att "det" är i hällvänlig koncistens..) till förväntansfulla (?) muffinsformar. Sen kom vi till den punkt i receptet,  "stoppa ner en dumle kola i varje form" ( - det stod inget om att man var tvungen att kontrollsmaka kolorna - men för att vara på den säkra sidan gjorde jag det.)


Grädda i 200grader i 15min - Jag började ana oråd när det börjar sprida sig en doft av popcorn... (har jag sagt att jag inte kan baka?!)


Efter en kontroll i ugnen så, jorå, det är "det där" jag just ställt in som är där inne i värmen - inga popcorn..


På en kvart hinner man smygkika rätt många gånger för att försäkra sig om att det inte är popcorn i ugnen...


- Facit-


När klockan ringde och det var dags att plocka ut popcor...jag menar "det där jag gräddat - som inte är popcorn" så såg ett par riktigt riktigt fina ut, de såg till och med ut som muffins, och resten.. tja de såg ut som nått jag skulle kunna gjort.. 


Har jag sagt att jag inte kan baka?!



Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards